dinsdag 26 oktober 2021

Werk (1); Wat is nou werkgeluk ?

 Wat is nou werkgeluk? Inmiddels is daar al een boekenkast over vol geschreven. En ik heb daar zelf ook, qua boek, een bijdrage aan geleverd. Want ja, het is een hype: iedereen wil daar een antwoord op hebben. Het past in het hedonistische tijdsbeeld: we moeten allemaal rust, ultieme spirituele zingeving, geluk, het ideale plaatje vinden. Voor iedereen ligt dat allemaal weer even anders. Al die complexe levensvragen beantwoorden: je kunt jezelf erin onderdompelen en voordat je er erg in hebt, verdrink je.

Om het simpel te stellen: Het begint vooral bij jezelf. Dat geldt ook voor werkgeluk. Dat ligt niet aan de baan die je hebt, of je leidinggevende of je collega of de stad waarin je werkt (behalve als je in 020 werkt, uiteraard –dan heb je het echt zwaar). Het ligt ook niet aan het salaris, ook niet aan je bureaustoel of je leaseauto (als je die al hebt). Ben je mal, dat zijn behoeften en omstandigheden die snel wennen. De ‘droombaan’ waar alles perfect is, bestaat niet. Leidinggevenden en collega’s zijn zoals ze zijn en elders binnen of buiten je organisatie zijn ze vaak echt niet beter of slechter. En ook het salaris went, net als nog meer salaris. Dat geldt ook voor de bureaustoel en de leaseauto. Het zijn behoeftes, vaak gefundeerd door narcistische verlangens. Daar word je nooit gelukkig van.

Werkgeluk gaat om kleine dingen die je meemaakt. Waar je lol aan hebt. En dan bedoel ik dus niet de promotie naar een (nog) hogere positie of dat je wordt toegejuicht als je een keer een goede notitie hebt geschreven –of wat dan ook. Nee, echt gelukkig word je van een oprecht compliment, dat je krijgt of mag uitdelen. Ook gelukkig word je als je mensen vooruit kan helpen. En dat ze daar ook echt blij van worden. 

Dat laatste overkwam me onlangs. Ik werd gebeld door een Duitse collega. Die was, zo zei hij, met een onmogelijke opdracht het veld in gestuurd. Hem werd verzocht een Nederlandse oplossing voor zijn probleem te vinden (de Duitse oplossing werkte niet). Hij hoopte, zo zei hij, dat ik hem daarmee verder kon helpen. En jawel, voor zijn probleem had ik een antwoord en kon ik hem doorverwijzen naar een uitmuntend Nederlands trainingsbureau, dat zich ook op de Duitse markt wilde richten. Ik heb niets meer en niets minder die twee met elkaar in contact gebracht. En dat gaat nu een wederzijdse succesvolle samenwerking worden.

Kijk, dat is nou eenvoudige zingeving op het werk. Anderen succes gunnen, simpel en alleen door jouw expertise in te zetten. Kost nauwelijks moeite. Maar aan het einde van de dag stap je vrolijk het kantoorpand uit. Daar hoef je geen ingewikkelde boeken over te schrijven. Ook ik niet.



1 opmerking: